XVIII SESJA RADY MIASTA ŁAŃCUTA IX KADENCJI odbyła się 28 sierpnia 2025 r.
Link do retransmisji:
https://www.eurzad.net/player/vod/lancut-vod/18_Sesja_RM_Lancuta_IX_kadencji_retransmisja
1. Otwarcie.
2. Przyjęcie porządku obrad Sesji.
3. Przyjęcie Protokołu Nr XVI/2025 z XVI oraz Nr XVII/2025 z XVII Sesji Rady Miasta Łańcuta.
4. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Łańcuta na rok 2025
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łańcuta
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata części nieruchomości położonej w Łańcucie przy ulicy Zamkowej
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej położonej w Łańcucie przy ul. Piłsudskiego
8. Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy rondu położonemu w Łańcucie na skrzyżowaniu ulicy Armii Krajowej z ulicą 3-go Maja
9. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Łańcuta
10. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Łańcuta
11. Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia o partnerstwie pomiędzy miastem Łańcut z miastem Litomyšl
12. Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie jej części z użytkowania jako drogi publicznej
13. Wolne wnioski i oświadczenia.
Przewodniczący: Sławomir Rejman
Po transmisji Sesji na stronie Urzędu Miasta Łańcuta udostępniono oświadczenie dotyczące sytuacji finansowej Miasta.
OŚWIADCZENIE ODNOŚNIE SYTUACJI FINANSOWEJ MIASTA
Kilka dni temu Burmistrz Miasta wydał zarządzenie w sprawie zablokowania wydatków budżetowych w Urzędzie Miasta Łańcuta oraz podległych jednostkach.
Skąd taka decyzja?
Obowiązkiem burmistrza jest nadzór za pośrednictwem Skarbnika Miasta nad wydatkowaniem środków publicznych w sposób oszczędny, celowy i racjonalny.
Łańcut znalazł się obecnie w trudnej sytuacji finansowej, wynikającej z wieloletnich zaniedbań i złych decyzji. Już od połowy poprzedniej kadencji widoczne było nieodpowiedzialne gospodarowanie wydatkami bieżącymi i mieniem miasta.
Może się wydawać, że najłatwiej jest zrzucić odpowiedzialność na poprzedników, jednak fakty prezentują się następująco.
– Pierwszym sygnałem problemów finansowych była negatywna opinia do budżetu na 2022 rok, która nie była przedstawiona ani radzie miasta ani opublikowana do wglądu mieszkańców na BIP. Uchwałą nr 4/11/2021 z dnia 6 grudnia 2021r. Regionalna Izba Obrachunkowa zasygnalizowała, że z przedłożonego projektu budżetu wynika, że naruszono art. 242 ust.1 ustawy o finansach publicznych poprzez zaplanowanie sfinansowania wydatków bieżących dochodami majątkowymi w kwocie 5 854 565,00 zł. Już wtedy pojawiło się prawdopodobieństwo uchwalenia budżetu przez RIO, w przypadku nieskorygowania zapisów w projekcie budżetu, co zasugerowano w powyższej uchwale.
– Wyzbycie się ok. 18 mln zł wolnych środków wypracowanych do roku 2020. W budżecie na początku obecnej kadencji stan wolnych środków wynosił 0 zł.
– Naruszanie dyscypliny finansowej
Przykład: część subwencji oświatowej, która wpłynęła w grudniu 2023 i powinna być przeznaczona na wynagrodzenia nauczycieli w styczniu 2024 r. została wydatkowana na pokrycie zobowiązań w 2023 r. (Uchwała RIO nr 4/58/2024 z dnia 23 maja 2024 r.)
– Sprzedaż atrakcyjnych i łatwych do sprzedania działek w latach 2020 – 2024 na kwoty:
w 2020 r. 4 360 691,99 zł
w 2021 r. 575 110,10 zł
w 2022 r. 10 989 706,75 zł
w 2023 r. 2 373 445,25
w I kwartale 2024 r. 6 855 023,42 zł
Co daje łączną wartość 25 153 977,51 zł.
Należy zadać sobie pytanie czy miasto mogło wynegocjować korzystniejsze warunki? Przykładem jest konieczność wybudowania drogi na Księżych Górkach, której koszt wyniesie ok. 10 mln zł, podczas gdy ze sprzedaży działek z tego terenu uzyskano jedynie 7 mln zł.
– Wydatkowanie ogromnych kwot na promocję miasta w I kwartale 2024 r tuż przed wyborami w wysokości 650 tys. zł. przy całorocznym wykonaniu w wysokości około 700 tys. zł co w związku z trudną sytuacją finansową było nieracjonalne.
– Wprowadzenie w błąd Burmistrza i Radę Miasta przez poprzednią Panią Skarbnik m.in.: odnośnie zabezpieczenia w budżecie miasta zaniżonych środków na wydatki obligatoryjne w 2025 r. (wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, media, obsługa długu i dotacje dla przedszkoli niepublicznych). Podstawowym obowiązkiem przy planowaniu budżetu jest zabezpieczenie środków na wydatki obligatoryjne.
Niezaciąganie kredytów w poprzedniej kadencji było możliwe tylko i wyłącznie dzięki wpływom ze sprzedaży działek, dodatkowym środkom rządowym przyznawanym z Polskiego Ładu i funduszu covidowego w latach 2020-2023 oraz całkowitemu wydatkowaniu wolnych środków. Realizowane były bardzo efektowne inwestycje (które oczywiście też są potrzebne), natomiast bezpośrednie potrzeby mieszkańców były pomijane. Przykładem jest ograniczenie zajęć dodatkowych w przedszkolach, co obniżyło atrakcyjność placówek publicznych.
Obecne działania, m.in. zablokowanie wydatków budżetowych czy zaciągnięcie kredytu mają charakter naprawczy i są konieczne, by ustabilizować finanse, zachować płynność finansową oraz przywrócić zaufanie mieszkańców do gospodarowania budżetem.
Należy podkreślić, że burmistrz nie zamierza oszczędzać na dzieciach i edukacji. Dlatego pierwsze kroki oszczędnościowe obejmą administrację.
Jednocześnie analizowana jest skala nieprawidłowości z poprzednich lat i rozważane w miarę możliwości wyciągnięcie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych.
Tylko uczciwym i przejrzystym działaniem uda się przywrócić w Łańcucie stabilność i zapewnić bezpieczną przyszłość naszym mieszkańcom.
UM ŁAŃCUT
źródło: https://www.lancut.pl/
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu Łańcut News nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.