17 lipca br. odbyło się czwarte posiedzenie Rady Miasta Łańcuta, w którym uczestniczyło 13 radnych. Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniem z obrad.
Sesja rozpoczęła się od przyjęcia porządku obrad. Tutaj nikt z radnych nie zgłosił propozycji wprowadzenia zmian. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych. Kolejny punkt to przyjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Łańcuta na rok 2024.
Jeżeli chodzi o zmiany w budżecie na rok 2024, to obejmują one zwiększenie wydatków, o kwotę 2 233 908 zł. Przeniesienia wydatków na kwotę 5 000 zł. Zmiany planu dotacji celowych dla jednostek spoza sektora finansów publicznych i zmian wydatków w planie dochodów i wydatków gromadzonych na wydzielonym rachunku przez jednostki oświatowe. Zwiększa się również przychody budżetu, o kwotę 2 233 908 zł, którego źródłem jest kredyt długoterminowy, z przeznaczeniem na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów – słyszymy w uzasadnieniu Skarbnika Miasta Alicji Helbin.
Uchwała została podjęta, za podjęciem głosowało 11 radnych, 2 wstrzymało się od głosu.
Kolejny punkt obrad to pojęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Łańcuta.
Panie i panowie radni, jeśli chodzi o zmiany w wieloletniej prognozie finansowej, to dotyczą one zmiany limitu wydatków na przedsięwzięciu: „Plan ogólny miasta Łańcuta”, gdzie wydatki bieżące w 2024 r. planuje się na kwotę 50 tys., w 2025 na kwotę 150 tys. i 2026 na kwotę 50 tys. Ponadto w 2024 r. planuje się przychody w kwocie 2 233 908 zł. Źródłem finansowania jest kredyt długoterminowy – tłumaczyła Skarbnik Miasta.
Za podjęciem uchwały głosowało jedenastu radnych, dwóch wstrzymało się od głosu.
Kolejnym tematem podjętym na środowej sesji było podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Uchwała ws. zaciągnięcia kredytu długoterminowego, zakłada zaciągnięcie kredytu w wysokości 2 233 908 zł, z tytułu wcześniej zaciągniętych kredytów bankowych w wysokości takiej samej, czyli 2 233 908 zł. Planowany budżet na rok 2024, ustalony w grudniu 2023 r., zakładał nadwyżkę budżetową w kwocie, właśnie ponad 2 mln zł. W efekcie wiemy, że ta nadwyżka została zniwelowana do kwoty 0 zł, a ponieważ musimy spłacać zaciągnięte wcześniej kredyty, dlatego zaciągamy kredyt w kwocie 2 233 908 zł. W budżecie, na etapie planowania należało tak naprawdę uwzględnić kredyt, ponieważ planowane dochody nie zabezpieczają bieżących wydatków miasta. W obecnej kadencji z budżetu miasta nie zostały wydane żadne środki dodatkowe, niż te, które były planowane – wręcz te środki zostają ograniczane. Można powiedzieć, że budżet na 2024 r. był zbyt optymistycznym założeniem, czego efekty możemy widzieć teraz, a tak naprawdę po sporządzeniu sprawozdań za pierwsze półrocze będziemy mieć pełny obraz wykonania budżetu za rok 2024 – uzasadniała Pani Skarbnik.
Nikt nie lubi zaciągać kredytów, ale tak się kończy, jak się bawimy politycznie i zakładamy, że budżet będzie cudowny i nie bierzemy kredytu przez pięć lat i to wykazujemy. Budżet był tak przygotowany, że wszystkie żądania jednostek były przycinane.
Ja teraz po kontroli w jednostkach okazuje się, że oni mają budżet do końca września, do końca października, a później wyłączymy światło. Tak właśnie to funkcjonowało. Jeżeli były przewidywane inwestycje, one zakładały wydatki strasznie niskie. Jeżeli np. inwestycja była zakładana na 80 tys. po przetargach, po znalezieniu wykonawców, mamy na poziomie 120 tys. 130 tys. i tak z każdą z poszczególnych inwestycji. Więc na cele wyborcze, zupełnie świadomie ten budżet został przycięty. Ja śmiem twierdzić, że oszukano i radnych, bo wtedy nam zapowiadano, że kredytów nie trzeba będzie brać, jak i mieszkańców, bo to było oczywiste, że jeżeli my mamy dochody na poziomie tak małym, że nie jesteśmy w stanie pokryć wydatków, które podkreślam – my w tej chwili nie zwiększamy, tylko obniżamy. Tych wydatków więcej nie ma. Ten budżet był tak zakładany, żeby w kampanii wyborczej utrzymywać teorię, że się nie zadłużamy. Niestety, trzeba było to robić zupełnie świadomie i podejrzewam, że nikt by się nie obrażał, gdyby na wniosek burmistrza poprzednia Rada jakikolwiek kredyt zakładała – hipotetyczny, bo my teraz wcale jeszcze kredytu nie bierzemy. My zakładamy, że być może w pewnej sytuacji finansowej będzie trzeba go brać – tłumaczył na sesji Burmistrz Miasta Damian Szubart.
Uchwałę podjęto liczbą głosów 11, dwóch radnych wstrzymało się.
Następnie radni przystąpili do realizacji kolejnego punktu obrad, podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników oraz kandydatów na strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych z terenu Miasta Łańcuta.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o OSP, zamieszczonej w Dzienniku Ustaw z 2024 r. pod pozycją 223, tejże ustawy, strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, otrzymuje niezależenie od otrzymywanego wynagrodzenia ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala się nie rzadziej niż raz na dwa lata i ustala to właściwa rada gminy, w drodze uchwały. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekroczyć 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto ogłoszonego przez prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym RP. Na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych, przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego naliczonego za rozpoczętą godzinę liczoną od ogłoszenia wyjazdu jednostki OSP lub gotowości do wyjazdu w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7 bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z budżetu własnej gminy. I propozycja jest taka, aby zwiększyć ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych do kwoty w wysokości 20 zł oraz ekwiwalent pieniężny dla kandydatów na strażaków ratowników OSP z terenu miasta Łańcuta, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 z ustawy z 17 grudnia 2021 r. o OSP, do wysokości: 6 zł, za każą rozpoczętą godzinę – uzasadniał Zastępca Burmistrza Marcin Kowalczyk.
Głos w sprawie, zabrał Burmistrz Miasta Damian Szubart, więcej TUTAJ.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Siódmym punktem w porządku obrad była uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Łańcuta.
Przystępuje się do sporządzenia planu ogólnego Miasta Łańcuta, obejmującego obszar w granicach administracyjnych Miasta Łańcuta. Granice planu ogólnego obejmują obszar całego miasta. Przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego związane jest ze zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 24 września 2023 w związku z nowymi przepisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Łańcuta, przestanie obowiązywać 1 stycznia 2026. Nowym dokumentem planistycznym będzie plan ogólny, podobnie jak studium będzie to podstawa do podstawa do opracowania miejscowych planów, wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Plan ogólny będzie przepisem prawa miejscowego. Zadaniem planu ogólnego jest określenie stref planistycznych oraz gminnych standardów urbanistycznych uwzględniając uwarunkowania rozwoju przestrzennego miasta – przedstawiła uzasadnienie Beata Kałamarz-Tworek, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Inwestycji
Głos w sprawie, zabrał również Burmistrz Miasta, więcej TUTAJ.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Kolejny punkt dotyczył podjęcia uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr LII/360/2022 Rady Miasta Łańcuta z dnia 5 października 2022 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach wielomieszkaniowych.
W przedmiotowej uchwale zmienia się paragraf 3, który otrzymuje brzmienie: Bonifikatę określoną w paragrafie 2 ustala się w następujących wysokościach. 20% wartości lokalu mieszkalnego przy jednorazowej zapłacie całości ceny. 10 % wartości lokalu mieszkalnego przy rozłożeniu ceny na raty. 40% wartości lokalu mieszkalnego jeżeli najemca legitymuje się okresem najmu powyżej 10 lat, w tym okresy najmu umownego i bezumownego i posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu co najmniej umiarkowanym przy jednorazowej zapłacie całości ceny. I punkt 4, 30% wartości lokalu mieszkalnego jeżeli najemca legitymuje się okresem najmu powyżej 10 lat w tym okresy najmu umownego i bezumownego i posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu co najmniej umiarkowanym przy rozłożeniu ceny na raty. W uzasadnieniu do projektu uchwały, podaję, że sprzedaż lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych wielomieszkaniowych, stanowiących własność Gminy Łańcut prowadzona jest w trybie i na zasadach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomości, jak również na podstawie uchwały nr 52/360/2022 Rady Miasta Łańcuta. Obecnie przedmiotem niniejszego projektu jest zmiana w tej uchwale, która ma zachęcić osoby najmujące przez co najmniej 10 lat lokale zasobów Gminy Miasto Łańcut do wykupów lokalów. I są to przede wszystkim, ta większa bonifikata będzie dotyczyła osób, którzy mają umowy najmu co najmniej 10 lat i posiadają stopień niepełnosprawności – tłumaczy w uzasadnieniu Adam Zebzda, dyrektor Miejskiego Zarządu Budynków w Łańcucie.
Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.
Następny punkt porządku obrad dotyczył podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVIII/286/2014 Rady Miasta Łańcuta z dnia 24 czerwca 2014 r.
Projekt uchwały przewiduje zmianę treści § 8, ust. 1… Dotychczas zapis brzmiał: zarząd osiedla składa się z 5 do 9 członków. O liczbie członków zarządu osiedla decyduje ogólne zebranie mieszkańców w drodze odrębnej uchwały podjętej przed dokonaniem wyboru. Wprowadzenie zmiany spowoduje ujednolicenie ilościowego składu zarządu w każdym z osiedli i uprości procedurę wyboru zarządu…. Treść projektu uchwały burmistrz miasta poddał wymaganym konsultacjom, które były przeprowadzone w dniach od 10-16 lipca br. – wyjaśniał Zastępca Burmistrza Marcin Kowalczyk.
Za podjęciem uchwały było 13 radnych, nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw.
Przedostatnią uchwałą podejmowaną podczas środowej sesji była uchwała w sprawie zasad ustalania diet przysługujących radnym za udział w pracach Rady Miasta Łańcuta.
Uprzejmie informuję, że z inicjatywą uchwałodawczą podjęcia przez Radę Miasta Łańcuta niniejszego projektu wystąpiła grupa radnych, było to 6 radnych. Dokument był przedmiotem dyskusji wspólnego posiedzenia komisji w dniu 17 lipca, podczas którego radni zgłosili poprawki. Mając na uwadze, została opracowana autopoprawka projektu uchwały, pozwolę ją sobie państwu odczytać – zaczął uzasadnienie Sławomir Rejman, Przewodniczący Rady Miasta Łańcuta.
Paragraf 1, punkt 1, radny Rady Miasta otrzymuje miesięczną dietę w wysokości 65% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok, zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Punkt 2, radny Rady Miasta pełniący funkcję przewodniczącego Rady Miasta, otrzymuje dodatkowo miesięczną dietę z tytułu pełnienia funkcji w wysokości 70% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Punkt 3, radny Rady Miasta pełniący funkcję wiceprzewodniczącego RM otrzymuje dodatkowo miesięczną dietę z tytułu pełnienia funkcji w wysokości 50% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok, dla osób zajmujących stanowiska kierownicze.
Radny Rady Miasta pełniący funkcję przewodniczego komisji RM otrzymuje dodatkowo miesięczną dietę z tytułu pełnienia funkcji w wysokości 15% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Punkt 5, radny Rady Miasta pełniący funkcję zastępcy przewodniczącego komisji RM, otrzymuje dodatkowo miesięczną dietę z tytułu pełnienia funkcji w wysokości 10% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok.
Paragraf nr 2, każdy radny za udział w czynnościach zespołów kontrolnych komisji rewizyjnej Rady Miasta otrzymuje dietę w wysokości 10% kwoty bazowej, określonej w ustawie budżetowej na dany rok, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Paragraf nr 3, punkt 1, wysokość miesięcznej diety radnego o której mowa w § 1 ulega obniżeniu. 20 % diety za każdą nieobecność radnego na sesji Rady Miasta, 10% diety za każdą nieobecność radnego na posiedzeniu komisji, której radny jest członkiem oraz na wspólnym posiedzeniu komisji.
Punkt 2, podstawą obniżenia diety są listy obecności z sesji Rady Miasta lub posiedzeń komisji Rady Miasta.
Punkt 3, obniżenie o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku gdy nieobecność na sesji Rady Miasta lub posiedzeniu komisji jest spowodowana wykonywaniem innych obowiązków radnego na podstawie upoważnienia lub polecenia przewodniczącego Rady…. Traci uchwała Rady Miasta z dnia 23 czerwca 2016 roku, traci moc uchwała z dnia 30 listopada 2021 roku. Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi Miasta Łańcuta – dokończył treść uzasadnienia Sławomir Rejman.
Uchwała została podjęta, 11 radnych głosowało za, 2 było przeciw.
Ostatnim punktem posiedzenia Rady było podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Łańcuta.
Jeśli chodzi o wysokość wynagrodzenia dla burmistrza Miasta Łańcuta, zostało ono ustalone Rozporządzeniem Rady Ministrów z 25 października 2021 roku i wynagrodzenie dla burmistrza Miasta Łańcuta będzie wynosić: Wynagrodzenie zasadnicze to 10 200 zł, dodatek funkcyjny w kwocie 3 400 zł. Ponadto wynagrodzenie będzie zawierało 20 % wynagrodzenia zasadniczego jeśli chodzi o wysługę lat i 30 % dodatku specjalnego liczonego od wynagrodzenia zasadniczego – poinformowała Pani Skarbnik.
Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, nikt nie był przeciw, wstrzymała się 1 osoba.
W wolnych wnioskach i oświadczeniach, głos zabrali radni: Wojciech Wałczyk, Andrzej Barnat, Adam Nazimek…… zadając pytania.
Treść dyskusji dostępna jest TUTAJ.
Wobec wyczerpania punktów porządku obrad, przewodniczący Rady zamknął IV Sesję Rady Miasta Łańcuta IX kadencji.
Retransmisja dostępna TUTAJ.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu Łańcut News nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.